Snadné čtení
S tvorbou textu pro snadné čtení se včera seznámili účastníci našeho rekvalifikačního kurzu pro pracovníky v sociálních službách, který u nás v těchto týdnech probíhá.
Vytvořit text pro snadné čtení, kterému porozumí i osoby s intelektovým znevýhodněním, má několik zásad.
Hlavní zásady
- V textu s číslovanými větami nebo odstavci se čtenář lépe orientuje.
- Složitá sdělení dělíme na několik jednoduchých vět.
- Každé sdělení má svůj samostatný řádek.
- Používáme jednoduchá slova, vyhýbáme se zkratkám a metaforám.
- Místo záporu používáme kladné sdělení.
- Místo trpného rodu píšeme věty v rodě činném.
- Bezpatkové písmo čteme snadněji než patkové.
- Černá písmena na bílém pozadí jsou nejlépe čitelná.
- Sdělení doplňujme obrázky a symboly.
- Text členíme pomocí nadpisů.
Více informací
Chcete se dozvědět více o pravidlech pro tvorbu textů pro snadné čtení?
Nebo pro tvorbu snadno srozumitelných videí?
Publikaci Evropská pravidla pro tvorbu snadno srozumitelných informací od organizace Inclusion Europe naleznete zde.
Zdroj
Tuto publikaci nám doporučila paní lektorka Rela Chábová z organizace Rytmus - od klienta k občanovi, z. ú.
Tato organizace připravila náš rekvalifikační kurz.
Značka
Texty pro snadné čtení mají svoji značku.
Je to tmavě modrý čtverec se čtenářem knihy s lajkem.
Ukázky textů
Dole, vedle tmavě modré značky jsou fotky textů.
Tyto texty vytvořili účastníci kurzu.
Učili se psát texty pro klienty jejich služeb.
Taky se vám četlo snadněji? 🙂