Centrum sociálních služeb
Jindřichův Hradec

Ke stažení: Organizační řád.pdf
O R G A N I Z A Č N Í Ř Á D
Centrum sociálních služeb
Jindřichův Hradec
účinnost od 1. 1. 2019
V souladu se Zřizovací listinou příspěvkové organizace Jihočeského kraje Centra sociálních služeb Jindřichův Hradec a příslušnými právními předpisy vydávám tento Organizační řád.
Oddíl A
Základní ustanovení
Článek 1. Zřízení organizace
- Centrum sociálních služeb Jindřichův Hradec (dále jen organizace) je zřízeno Jihočeským krajem jako samostatná příspěvková organizace tvořící jednotný funkční, organizační a hospodářský celek s právní subjektivitou.
- Organizace je právnickou osobou, v právních vztazích vystupuje vlastním jménem, činí právní úkony, nabývá práv a povinností a má majetkovou odpovědnost.
Článek 2. Identifikační znaky organizace
- Název: Centrum sociálních služeb Jindřichův Hradec
- Sídlo: Česká 1175, 377 01 Jindřichův Hradec II
- IČO: 750 11 191
- DIČ: CZ75011191
- Web: www.cssjh.cz
- Právní forma: příspěvková organizace
- Statutární orgán: Jana Zadražilová, pověřená vedením organizace
- Zřizovatel: Jihočeský kraj, U Zimního stadionu 1952/2, 370 76 České Budějovice
- Zápis v obchodním rejstříku: U Krajského soudu v Českých Budějovicích, oddíl Pr, vložka číslo 385
Článek 3. Předmět činnosti
- 1. Organizace je zřízena za účelem poskytování sociálních služeb dle zákona číslo 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, při své činnosti zachovává přirozené vztahové sítě, respektuje práva a lidskou důstojnost každého uživatele.
- 2. Organizace poskytuje služby sociální péče dle § 38 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů a základní činnosti dle ustanovení § 35 v závislosti na druhu poskytované služby, tj.:
- denní stacionář dle ustanovení § 46
- týdenní stacionář dle ustanovení § 47
- domov pro osoby se zdravotním postižením dle ustanovení § 48
- domov pro seniory dle ustanovení § 49
- domov se zvláštním režimem dle ustanovení § 50
- chráněné bydlení dle ustanovení § 51
- Organizace je zapsána v registru poskytovatelů sociálních služeb.
- Cílová skupina uživatelů jednotlivých druhů poskytovaných sociálních služeb je uvedena v Rozhodnutí o registraci sociálních služeb“.
- Organizace je povinna zajistit zdravotní péči definovanou v § 36 výše uvedeného zákona.
- Organizace také poskytuje na základě smlouvy s uživatelem a za úhradu fakultativní služby, které souvisejí s předmětem hlavní činnosti.
- Poskytované fakultativní služby stanoví organizace sazebníkem včetně stanovení výše úhrady za jejich poskytování.
- Organizace poskytuje stravování uživatelům služeb, zaměstnancům, osobám, které dosáhly věku rozhodného pro přiznání starobního důchodu, osobám se zdravotním postižením, studentům a praktikantům, dobrovolníkům a krátkodobě i jiným zájemcům.
- Organizace provádí nahodilý prodej drobných výrobků zhotovených v rámci aktivizačních činností uživatelů a nahodilý prodej zemědělských produktů rostlinné a živočišné produkce získaných v rámci povinné péče o pozemky.
- Organizace pronajímá bytové a nebytové prostory a plochy včetně poskytování základních služeb s pronájmem spojených.
- Organizace zajišťuje na základě písemné smlouvy půjčování kompenzačních pomůcek.
- Všechny uvedené činnosti jsou provozovány v rámci hlavní činnosti.
Článek 4. Organizační jednotky
- Organizace se vnitřně člení na jednotlivé organizační útvary. Základními organizačními útvary jsou střediska, ta se dále člení na další organizační útvary, jako úseky, oddělení, domácnosti.
- Základními středisky organizace jsou střediska poskytující pobytové sociální služby (pobytová zařízení):
- - Sociální služby Česká, Česká 1175, 377 01 Jindřichův Hradec II
- - Chráněné bydlení Naplno, Česká 1175, 377 01 Jindřichův Hradec II
- - Domov seniorů Jindřichův Hradec, Otín 103, 377 01 Jindřichův Hradec
- - Domov seniorů Třeboň, Daskabát 306, 379 01 Třeboň II
- - Domov seniorů Dačice, Antonínská 101, 380 01 Dačice II
- - Domov seniorů České Velenice, Vitorazská 54 a 55, 378 10 České Velenice
- - Domov Pístina, Pístina 59, 378 02 Stráž nad Nežárkou (středisko v konzervaci)
- - Domov seniorů Budíškovice, Budíškovice 1, 378 91 Budíškovice (středisko v konzervaci)
- - Stacionář Bobelovka, Otín - Bobelovka 90, 377 01 Jindřichův Hradec (středisko v likvidaci)
- Ředitel organizace přímo řídí vedoucí výše uvedených středisek, vedoucí ekonomického úseku a technika.
- Ekonomický úsek zajišťuje ekonomický, majetkový, personální a mzdový servis pro celou organizaci.
- Pro účely vedení účetnictví se, kromě středisek uvedených v bodě 2. tohoto článku, vytváří středisko ředitelství, které zahrnuje ředitele, technika a ekonomický úsek.
- Každé středisko poskytující pobytové sociální služby (pobytové zařízení) má samostatné organizační schéma s komentářem upřesňujícím specifika dělby práce ve středisku.
- Vedoucí podřízených středisek, úseků a oddělení, případně domácností jmenuje a odvolává ředitel organizace, u všech ostatních zaměstnanců organizace se pracovní poměr zakládá pracovní smlouvou.
- íšseky a oddělení, případně domácnosti, které jsou jednotlivě zachyceny v organizačních schématech, mají svého vedoucího, který daný úsek nebo oddělení, případně domácnost řídí, zodpovídá za něj a kontroluje jeho činnost.
Oddíl B
Systém řízení
Článek 5. Orgány a zastupování organizace
- Statutárním orgánem organizace je ředitel.
- Ředitel zastupuje organizaci navenek a je osobou oprávněnou samostatně jednat jménem organizace ve všech záležitostech vymezených zřizovací listinou.
- Jiná osoba je oprávněna jednat za organizaci jen na základě a v rozsahu pravomocí vyplývajících jí z vnitřního organizačního předpisu organizace nebo na základě písemného zmocnění uděleného jí ředitelem organizace.
Článek 6. Organizační stupně
- V organizaci je zaveden čtyřstupňový systém řízení, počet stupňů řízení v jednotlivých střediscích je uveden v komentáři k jejich organizačním schématům.
- Součástí organizačního řádu jsou jednotlivé přílohy organizační schéma, které znázorňuje rámcovou organizační strukturu celé organizace a organizační schémata jednotlivých středisek poskytujících sociální služby.
Článek 7. Zásady řízení
- V celé organizaci je uplatňována zásada jediného odpovědného vedoucího.
- Všichni zaměstnanci jsou povinni dodržovat obecně závazné předpisy týkající se činnosti organizace a normy vydané Jihočeským krajem, pokud jsou závazné pro zřizované příspěvkové organizace.
- Všichni zaměstnanci jsou povinni v rámci své působnosti přijímat a aplikovat řídící akty ředitele, nadřízených orgánů a funkčně nadřízených zaměstnanců a zajišťovat včasné odstraňování zjištěných nedostatků, vyřizování stížností a podnětů zaměstnanců a uživatelů služeb.
Článek 8. Řízení organizace
- Organizaci řídí ředitel, kterého jmenuje a odvolává Rada Jihočeského kraje, do doby jmenování ředitele řídí organizaci osoba dočasně pověřená Radou Jihočeského kraje.
- Ředitel jako jediný činí za zaměstnavatele úkony v pracovněprávních vztazích.
- Ředitel organizace řídí přímo:
- - vedoucího ekonomického úseku
- - technika
- - vedoucího Domova seniorů Jindřichův Hradec
- - vedoucího Domova seniorů Třeboň
- - vedoucího Domova seniorů Dačice
- - vedoucího Domova seniorů České Velenice
- - vedoucího Sociálních služeb Česká
- - vedoucího Chráněného bydlení Naplno
- Vedoucí středisek řídí zaměstnance daného střediska v souladu s jeho organizačním schématem, které individuálně upravuje vnitřní členění na úseky a oddělení, případně domácnosti a stanovuje vedoucí zaměstnance na jednotlivých stupních řízení.
- Vedoucí zaměstnanci na všech úrovních řízení plně zodpovídají za chod svých organizačních útvarů (organizace, středisek, úseků, oddělení, domácností).
- Vedoucí ekonomického úseku metodicky řídí a kontroluje ekonomickou činnost celé organizace.
- Personalistka metodicky řídí a kontroluje personální činnost celé organizace.
- Mzdová účetní organizace metodicky řídí a kontroluje oblast odměňování zaměstnanců celé organizace.
- Technik metodicky řídí a kontroluje oblast údržby majetku, plnění úkolů na úseku bezpečnosti práce a požární ochrany v celé organizaci a zajišťuje chod půjčovny kompenzačních pomůcek.
Článek 9. Zastupování ředitele a vedoucích zařízení
- Ředitel organizace pověřuje jednoho ze svých přímých podřízených zastupováním ředitele v době jeho nepřítomnosti, rozhodovací pravomoci jsou upraveny v pověřovací listině.
- Ředitel organizace po dohodě s vedoucími pobytových zařízení pověřuje jednoho z jím přímo řízených zaměstnanců zastupováním vedoucího v době jeho nepřítomnosti.
Článek 10. Delegovaná pravomoc
- Ředitel může v souladu s platnými obecně závaznými předpisy a vnitřními předpisy organizace delegovat některé své pravomoci na jiné zaměstnance organizace.
- Na delegovanou pravomoc musí být sepsána příslušná plná moc, která jasně konkretizuje obsah a rozsah pravomoci či úkonu, jméno, příjmení a datum narození zaměstnance, v případě potřeby dobu platnosti, dále musí obsahovat otisk razítka organizace, podpis ředitele a písemný záznam souhlasu zaměstnance, kterému je tato pravomoc delegována.
Článek 11. Poradní orgány
- Ředitel organizace stanovuje stálý poradní tým, se kterým společně řeší podstatné provozní a další záležitosti týkající se fungování organizace.
- Stálý poradní tým ředitele tvoří vedoucí ekonomického úseku, vedoucí Sociálních služeb Česká, vedoucí Chráněného bydlení Naplno, vedoucí Domova seniorů Jindřichův Hradec, vedoucí Domova seniorů Třeboň, vedoucí Domova seniorů Dačice a vedoucí Domova seniorů České Velenice.
- Vedoucí pobytových zařízení stanovují své poradní týmy vedení a v nich projednávají důležité skutečnosti týkající se metodické podpory zaměstnanců, kvality poskytované sociální služby, provozu zařízení, ekonomiky, investic apod.
- Ředitel organizace a vedoucí pobytových zařízení mohou zřizovat další poradní orgány a komise.
Oddíl C
Řídící akty
Článek 12. Organizační normy
- Organizace se řídí obecně závaznými právními předpisy a předem vyhlášenými vnitřními předpisy, tj. řády, směrnicemi, zásadami apod.
- Vnitřní předpisy vydané ředitelem organizace jsou závazné pro všechny zaměstnance organizace.
- Zaměstnanci nejsou oprávněni poskytnout vnitřní předpisy organizace bez souhlasu ředitele jiné právnické ani fyzické osobě.
- Dále na základě svěřených kompetencí vydávají vnitřní předpisy vedoucí pobytových zařízení, tyto vnitřní předpisy jsou závazné pro všechny zaměstnance daného pobytového zařízení.
- Rozdělení kompetencí v oblasti vydávání vnitřních norem stanoví ředitel organizace vnitřním předpisem k řízení pobytových zařízení směrnicí č. 1.
- Všichni zaměstnanci jsou povinni v případě, že zjistí nesoulad jakéhokoliv vnitřního předpisu organizace s obecně závaznou legislativou či praxí v organizaci toto neprodleně oznámit vedoucímu zařízení nebo řediteli, aby bylo možné zjednat nápravu.
- Ředitel organizace vydává v souladu s tímto Organizačním řádem Pracovní řád, Spisový a skartační řád a další potřebné vnitřní předpisy a normy.
Článek 13. Individuální řídící akty
- Vedoucí zaměstnanci dále vydávají v rámci svěřených kompetencí rozhodnutí, pokyny, příkazy, doporučení apod., které jsou pro příslušné podřízené zaměstnance, kterých se týkají, závazné.
- Všechny individuální akty řízení musí splňovat následující kritéria:
- - soulad s obecně závaznými předpisy
- - srozumitelnost
- - možnost jejich bezpečného provedení
- - soulad s deklarovanými cíli organizace a jednotlivých středisek
- - uskutečnitelnost z hlediska schopností lidí, materiálních zdrojů a času.
Oddíl D
Činnost zaměstnanců
Článek 14. Obecná východiska činnosti vedoucích zaměstnanců
- Za celkový stav a plnění úkolů, vyplývajících z předmětu činnosti organizace, zodpovídá bez újmy odpovědnosti dalších osob ředitel organizace zřizovateli, tj. Jihočeskému kraji.
- Vedoucí zaměstnanci na jednotlivých úrovních plně zodpovídají za plnění úkolů a povinností ve své organizační jednotce, případně útvaru.
- Vedoucí zaměstnanci na jednotlivých úrovních plánují a kontrolují činnost svých podřízených zaměstnanců tak, aby provoz organizace byl plynulý, efektivní a hospodárný.
- Konkrétní povinnosti, práva a odpovědnost vedoucích zaměstnanců stanovují zejména obecně závazné právní předpisy, předpisy Jihočeského kraje pro příspěvkové organizace, pracovní řád organizace, pracovní náplně vedoucích zaměstnanců a ostatní vnitřní předpisy organizace.
Článek 15. Obecná východiska činnosti zaměstnanců
- Zaměstnanci na všech úrovních řízení pracují samostatně a na nadřízené zaměstnance se obracejí v případech, pokud by hrozilo nebezpečí, byl ohrožen život nebo zdraví uživatelů či zaměstnanců nebo majetek organizace, případně při jiných důležitých skutečnostech.
- Veškeré operativní provozní záležitosti se řeší na poradách, kde jednotliví zaměstnanci předkládají promyšlené návrhy na opatření vedoucí ke zkvalitnění činnosti organizace.
- Každý zaměstnanec plně odpovídá za činnosti, které má v rámci dělby práce v organizaci svěřeny, rozsah činností jednotlivých zaměstnanců stanovují jejich pracovní náplně.
- Zaměstnanci jsou povinni plnit pokyny nadřízených zaměstnanců, pokud nejsou v rozporu s obecně závaznými předpisy či vnitřními předpisy organizace nebo předpisy pro bezpečnost práce a požární ochranu.
- Každý zaměstnanec má právo odmítnout vykonání činnosti, která by byla v rozporu s předpisy pro bezpečnost práce a požární ochranu, nebo by její vykonání způsobovalo jiná nepřiměřená rizika.
- Každý zaměstnanec má právo dávat podněty či stížnosti u svého nadřízeného zaměstnance, případně ředitele organizace na záležitosti týkající se provozu organizace, činnosti zaměstnanců nebo porušování práv klientů.
- Každý zaměstnanec je povinen neprodleně upozornit svého přímého nadřízeného na jakékoliv nedostatky v činnosti organizace a každý vedoucí zaměstnanec je povinen tyto nedostatky neprodleně řešit, případně pokud přesahují jeho kompetence, tak o nich neprodleně informovat nadřízeného na vyšším stupni řízení.
- Povinnosti, práva a odpovědnost jednotlivých zaměstnanců konkrétně stanovují zejména obecně závazné předpisy, pracovní řád organizace, pracovní náplně a ostatní vnitřní předpisy organizace.
Článek 16. Předávání a přejímání funkce
- O způsobu předávání funkcí rozhoduje vedoucí zaměstnanec na svém úseku, u vedoucích funkcí musí být vždy vyhotoven předávací protokol.
- V případě, že vedoucí zaměstnanec rozhodne o písemném předání funkce, vyhotoví se předávací protokol, který obsahuje skutečnosti, které je potřeba jednoznačně zachytit (dokumenty, svěřený majetek, klíče, razítka, atd.), datum předání a podpisy zúčastněných osob.
- Obsah předávacího protokolu stanovuje přímý nadřízený, který také protokol odsouhlasí a podepíše.
- V případě, že odcházející zaměstnanec funkci nemůže předat nebo ji předat odmítne, zajistí v případě potřeby převzetí funkce s novým zaměstnancem přímý nadřízený zaměstnanec, v případě zjištění podstatných nedostatků bude vždy neprodleně informován ředitel, který rozhodne o přijetí potřebných opatření.
- Jedno vyhotovení předávacího protokolu vždy uschová přímý nadřízený zaměstnanec.
Oddíl E
Působnost útvarů
Článek 17. Obecná působnost
- Organizace působí v oblasti poskytování sociálních služeb, tyto služby poskytuje přednostně obyvatelům Jihočeského kraje.
- Ekonomický úsek zajišťuje zpracování ekonomických agend týkajících se celé organizace.
- Ostatní střediska organizace zajišťují v rámci odborné působnosti poskytování sociálních služeb a ve stanoveném rozsahu vedení souvisejících agend a činností.
Článek 18. Odborná působnost
- Organizace poskytuje pobytové a ambulantní sociální služby.
- Jednotlivé druhy pobytových, případně ambulantních sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytuje organizace v těchto zařízeních:
- - Sociální služby Česká, Česká 1175, 377 01 Jindřichův Hradec II
(druhy služby denní stacionář od 5-ti let věku, týdenní stacionář od 5-ti let věku, domov pro osoby se zdravotním postižením od 15-ti let věku) - - Chráněné bydlení Naplno, Česká 1175, 377 01 Jindřichův Hradec II (sídlo vedení a administrativy služby)
(druh služby chráněné bydlení od 18-ti let věku, lokality Větrná 179, 377 01 Jindřichův Hradec V, U Světa 1316, 379 01 Třeboň, Hůrecká 1006/35C, 373 72 Lišov, Tyršova 696, 378 16 Lomnice nad Lužnicí, Tyršova 697, 378 16 Lomnice nad Lužnicí a dále pronajaté byty ve výše uvedených městech).
- - Sociální služby Česká, Česká 1175, 377 01 Jindřichův Hradec II
- Pobytové sociální služby pro osoby, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku a zdravotního stavu, poskytuje organizace v těchto zařízeních:
- - Domov seniorů Jindřichův Hradec, Otín 103, 377 01 Jindřichův Hradec
(druhy služeb domov pro seniory a domov se zvláštním režimem) - - Domov seniorů Třeboň, Daskabát 306, 379 01 Třeboň II
(druh služby domov pro seniory) - - Domov seniorů Dačice, Antonínská 101, 380 01 Dačice II
(druhy služeb domov pro seniory, denní stacionář pro seniory) - - Domov seniorů České Velenice, Vitorazská 54 a 55, 378 10 České Velenice
(druh služby domov pro seniory).
- - Domov seniorů Jindřichův Hradec, Otín 103, 377 01 Jindřichův Hradec
- Ekonomický úsek zajišťuje vedení finančního účetnictví, další vybrané ekonomické činnosti, personální činnosti, zpracování agendy platů, metodickou podporu podřízeným subjektům a organizuje kontrolní činnost.
- Technik zajišťuje podporu činností na úseku bezpečnosti práce a požární ochrany.
- Organizace dále zajišťuje v sídle organizace provoz půjčovny kompenzačních pomůcek.
Článek 19. Činnosti související s vnitřním chodem organizace
- Organizace hospodaří samostatně podle schváleného finančního plánu, plánu investic a odpisového plánu, výnosy tvoří tržby z vlastní činnosti, státní dotace, příspěvek zřizovatele, tržby od zdravotních pojišťoven, peněžité dary od fyzických a právnických osob, případně i jiné příspěvky a dotace.
- Organizace:
- - řídí komplexně veškeré činnosti vyplývající z předmětu činnosti organizace a kontroluje je
- - vede zaměstnance k rozvoji znalostí, schopností, dovedností a návyků potřebných pro výkon práce a vytváří optimální zázemí pro úspěšné plnění cílů organizace
- - zajišťuje objektivní informovanost o úkolech, cílech a výsledcích organizace ve vztahu ke zřizovateli, veřejnosti i svým zaměstnancům.
- Organizace má právo v souladu s platnými právními předpisy a Zřizovací listinou přijímat peněžité i nepeněžité dary od právnických i fyzických osob.
Oddíl F
Vnitřní kontrolní systém
Článek 20. Řídící kontrola
- Řídící kontrola jako součást vnitřního kontrolního systému je upravena zákonem č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů a jeho prováděcí vyhláškou.
- Každý vedoucí zaměstnanec je povinen provádět řídící kontrolu v rámci svého úseku činnosti, kromě toho může ředitel organizace, případně vedoucí pobytových zařízení pověřit provedením konkrétní kontroly i některé další zaměstnance.
- Vnitřní kontrolní systém je v organizaci upraven samostatnou směrnicí, která konkrétně stanovuje vybraným zaměstnancům povinnosti a odpovědnost před, při a po realizaci hospodářských operací.
- Odpovědní zaměstnanci jsou povinni přijímat na základě kontrolních zjištění příslušná opatření k odstranění závad.
Článek 21. Plánování a vyhodnocování kontrol
- Ředitel, případně vedoucí ekonomického úseku sestavuje na základě vyhodnocení rizik na každý kalendářní rok plán kontrol včetně vymezení konkrétních zaměstnanců zodpovědných za jejich provedení, vedoucí jednotlivých pobytových zařízení vykonávají i další potřebné vnitřní kontroly v rámci svých zařízení.
- Zápisy z provedených vnitřních kontrol předávají vedoucí pobytových zařízení průběžně vedoucí ekonomického úseku.
- Vždy po skončení kalendářního roku vedoucí ekonomického úseku, případně ředitel organizace provedené řídící kontroly vyhodnotí a souhrnnou zprávu v předepsaném termínu vloží do systému finanční kontroly veřejné správy Ministerstva financí ČR.
Článek 22. Interní audit
- Organizace nemá pro vnitřní kontrolu z rozhodnutí zřizovatele zřízen útvar interního auditu.
- Interní audit je nahrazen výkonem veřejnosprávní kontroly ze strany zřizovatele.
Oddíl G
Závěrečná ustanovení
Článek 23. Změny organizačního řádu
- Při změně skutečností uvedených v tomto organizačním řádu je ředitel organizace povinen neprodleně vypracovat nový organizační řád.
- Za soulad organizačních schémat pobytových zařízení včetně komentářů se skutečností zodpovídají vedoucí těchto zařízení, ti jsou povinni při potřebné změně uvedených skutečností je projednat předem s ředitelem organizace a po jejich schválení vyhotovit neprodleně nové organizační schéma včetně komentáře.
- Organizační schémata jednotlivých pobytových zařízení vyhotovená v průběhu platnosti tohoto organizačního řádu se po schválení ředitelem organizace stávají jeho součástí.
Článek 24. Závaznost, platnost a účinnost organizačního řádu
- Tento organizační řád je závazný pro všechny zaměstnance, vedoucí středisek jsou povinni s ním seznámit všechny podřízené zaměstnance.
- Tento organizační řád nabývá platnosti dnem vydání a účinnosti dne 1. 1. 2019 a současně se ruší organizační řád účinný od 1. 1. 2018.
V Jindřichově Hradci dne 29. 11. 2018
Ing. Jiří Blížil
ředitel
Přílohy:
- Rámcové organizační schéma celé organizace
- Organizační schéma Chráněného bydlení Naplno včetně komentáře
- Organizační schéma Sociálních služeb Česká včetně komentáře
- Organizační schéma Domova seniorů Jindřichův Hradec včetně komentáře
- Organizační schéma Domova seniorů Třeboň včetně komentáře
- Organizační schéma Domova seniorů Dačice včetně komentáře
- Organizační schéma Domova seniorů České Velenice včetně komentáře